TΑΣΟΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΥ

Αρθρογράφος: Πάνος Δεληγιάννης

O  REGIONAL DIRECTOR της DIAGEO Ελλάδας, Ιταλίας, Ελβετίας, Μπενελούξ, Σκανδιναβικών χωρών & Guinness Continental Europe μιλά στον Πάνο Δεληγιάννη για τη ζωή του, την καριέρα του, την εταιρεία που διευθύνει και την Ελλάδα της κρίσης.

«Mε κινητοποιεί απίστευτα η επιτυχία, αλλά αντιμετωπίζω την αποτυχία μόνο ως μάθημα!»

Ο Τάσος Ευαγγέλου είναι φίλος. Εκτιμώ το χιούμορ του, το πάθος του για τη ζωή, το κοφτερό μυαλό του, τον ορθολογικό τρόπο σκέψης του, αλλά και τη ζεστασιά και την ευγένειά του. Θεωρείται ένας από τους κορυφαίους managers στην Ελλάδα, κάτι που προκύπτει από τις επιτυχίες και τη θέση του. Άλλωστε πριν από λίγες μόλις μέρες ανακοινώθηκε επίσημα η αναβάθμισή του καθώς ανέλαβε –εκτός από την Ελλάδα, την Ιταλία και την Ελβετία– το Βέλγιο, την Ολλανδία, το Λουξεμβούργο και τις Σκανδιναβικές χώρες! Το ένιωσα όμως κι εγώ πολύ καθαρά μέσα από την πολύ ενδιαφέρουσα συνέντευξη που μου έδωσε.

Πώς ξεκίνησαν όλα;
Επαγγελματικά ξεκίνησα στην Αμερική σαν βοηθός καθηγητή και τότε ήταν αυτό ακριβώς που ήθελα να κάνω…

Έχεις σπουδάσει όμως δημόσια διοίκηση νομίζω…
Έχω τρία βασικά πτυχία, ένα από τo Πάντειο Πανεπιστήμιο στη Δημόσια Διοίκηση, και δύο από το Πανεπιστήμιο του Maryland στα Οικονομικά και τη Διοίκηση Επιχειρήσεων. Στη συνέχεια έκανα το MBA μου στο Tennessee. Τότε, με ενδιέφερε κυρίως η ακαδημαϊκή καριέρα. Πηγαίνοντας εκεί, έξι μήνες μετά, μου προσφέρθηκε υποτροφία, κάτι που με γέμισε ικανοποίηση. Εκτίμησα τη δικαιοσύνη που υπάρχει σε ένα περιβάλλον όπου πραγματικά λειτουργεί η αξιοκρατία. Παρόλο που ήμουν από τους ελάχιστους ξένους στο πρόγραμμα, τελικά πήρα την υποτροφία. Μέρος της ήταν και η εργασία μου ως βοηθός καθηγητή. Η εμπειρία αυτή ήταν καθοριστική, κυρίως επειδή πολύ γρήγορα με βοήθησε να καταλάβω ότι δεν είμαι φτιαγμένος για να διδάσκω!

Ποιοι είναι οι σταθμοί στην καριέρα σου;
Αρχικά εργάστηκα ένα διάστημα στην Αμερική, σε μια εταιρεία συμβούλων που μου έμαθε πολλά. Κυρίως διδάχτηκα ότι τα προβλήματα δεν λύνονται από μόνα τους και ότι όταν υπάρχουν συστημικές αιτίες που τα δημιουργούν πρέπει να τις αντιμετωπίζεις άμεσα και στη ρίζα τους. Και αυτή είναι και η φιλοσοφία των συμβουλευτικών εταιρειών. Με φρέσκο μάτι αναγνωρίζουν γρήγορα τα συμπτώματα και το πρόβλημα και προτείνουν λύσεις. Δεν λέω ότι οι συμβουλευτικές εταιρείες είναι πανάκεια, είναι όμως ένα θαυμάσιο σχολείο για κάποιον που θέλει να κάνει καριέρα στη διοίκηση επιχειρήσεων.

Επόμενος σταθμός ήταν η εταιρεία Πετζετάκης. Εκεί βρέθηκα σε νεαρή ηλικία ως διευθυντής μάρκετινγκ. Ασχολήθηκα με την εταιρική ταυτότητα και το corporate branding, αλλά ανέλαβα και εμπορικά μια ομάδα καταναλωτικών προϊόντων γεγονός που πολύ νωρίς με εξοικείωσε με την πραγματικότητα του ελληνικού εμπορίου. Ήταν μια εμπειρία που με σημάδεψε γιατί ενώ πάντα είχα κατά νου να ακολουθήσω καριέρα στο μάρκετινγκ, όπως και έκανα, είχα επίσης ένα εμπορικό φίλτρο στις αποφάσεις μου… και αυτό μου έδωσε ένα πλεονέκτημα στον κόσμο των επιχειρήσεων.

Στη συνέχεια. ήρθε η Diageo ή μάλλον η εταιρεία Μπουτάρης σε πρώτη φάση, που τότε κατείχε κάποια από τα σήματα της μετέπειτα Diageo. Έμεινα δέκα χρόνια στο τμήμα μάρκετινγκ σε μια εποχή μεγάλης δόξας για το επάγγελμα, αποκομίζοντας εμπειρίες ζωής αλλά και την… απόλαυση να ασχοληθώ με πράγματα που είναι δημιουργικά για κάθε marketer, όπως έρευνες αγοράς, δημιουργία διαφημιστικών εκστρατειών, στην Ελλάδα και διεθνώς. Μιλάμε για την περίοδο 1995 με 2001.

Ήταν η εποχή που αυξήθηκε ραγδαία και η κατανάλωση ουίσκι στην Ελλάδα;
Όχι, η κύρια ανάπτυξη της αγοράς του ουίσκι σημειώθηκε νωρίτερα, από το 1988 μέχρι το 1995 περίπου. Συνέχισε βέβαια να ενισχύεται και η αγορά και το ουίσκι, αλλά όχι με τους ρυθμούς που ανέβαινε πριν.

Εκείνη την εποχή δημιουργήσαμε περίπου 35 διαφημιστικά σποτ για την τηλεόραση, για την Ελλάδα και το εξωτερικό! Ήταν μια εποχή έντονης δημιουργικότητας στο κομμάτι του marketing, και μάλιστα έντονης δραστηριότητας σε below the line επίπεδο. Σκέψου ότι μια χρονιά μόνο διοργανώσαμε 5.500 events σε καταστήματα! Αρκεί να σου πω ότι μόνο κατά το millennium, τη βραδιά της αλλαγής του χρόνου διοργανώσαμε ταυτόχρονα 750 events σε όλη την Ελλάδα, 15-20 από τα οποία ήταν μεγάλης εμβέλειας! Διήρκησαν πένυε ώρες, με θεατρικά και χορευτικά δρώμενα, με αναφορές σε κάθε δεκαετία του 20ού αιώνα και με τον κόσμο να ψηφίζει ηλεκτρονικά τα καλύτερα τραγούδια, τους καλύτερους χορούς της κάθε δεκαετίας. Ήταν μία συγκλονιστική και συγκινητική εμπειρία!

Ποιο brand το είχε οργανώσει;
Το Johnnie Walker. Θα μπορούσα πραγματικά να γράψω πολλά βιβλία με αφηγήσεις για εκείνη την εποχή. Πραγματικά μου χάρισε ό,τι μπορούσα να ζητήσω από το κομμάτι του marketing και ήταν έντονα δημιουργική σε κάθε της πτυχή.

Οπότε ξεχαρμάνιασες τότε και τα ’κοψες τώρα ε; (γέλια)
Δεν άλλαξα εγώ, αλλά οι εποχές. Ο επόμενος σταθμός ορόσημο της σταδιοδρομίας μου ήταν η μετακίνησή μου στη Diageo Πολωνίας ως γενικός διευθυντής το 2001. Βρέθηκα στην Πολωνία μαζί με την οικογένειά μου. Τα πάντα ήταν διαφορετικά. Ναι μεν, εγώ είχα ζήσει στο εξωτερικό, για την οικογένειά μου όμως ήταν μια τεράστια αλλαγή. Σε μια χώρα που μοιάζει ελάχιστα με την Ελλάδα, με ένα κλίμα που είναι ιδιαίτερα απαιτητικό, με θερμοκρασίες τον χειμώνα σταθερά στους -10 βαθμούς για τέσσερις μήνες, που μπορεί να έφτανε και τους -25, η καθημερινότητά μας άλλαξε ριζικά.

Ήταν μια σημαντική εμπειρία. Ο καθένας μας ωριμάζει ως άνθρωπος και ως επαγγελματίας όταν καλείται να διαχειριστεί πίεση, δυσκολίες, αλλαγές, προκλήσεις σε συγκεκριμένες φάσεις της ζωής του. Αυτό το πιστεύουμε ακράδαντα στη Diageo. Πιστεύουμε ότι ένα ταλέντο, όταν πατήσει γερά σε αυτό που κάνει, πρέπει να απελευθερώσει το μέγιστο των δυνατοτήτων του μέσα από έναν πιο απαιτητικό ρόλο, για παράδειγμα. Το ίδιο καταλυτικά λειτούργησε και για εμένα η εμπειρία της Πολωνίας, μιας χώρας την οποία εκτίμησα ιδιαίτερα για τους ανθρώπους της. Γνώρισα ανθρώπους με ακλόνητες προσωπικές αξίες, με μεγάλη περηφάνια για την καταγωγή τους, με σημαντικές παραδόσεις, παίδευση, κουλτούρα. Εκεί, κλήθηκα να αντιμετωπίσω σημαντικά προβλήματα σε εμπορικό επίπεδο αλλά γνώρισα και μεγάλες χαρές, που προέκυψαν μέσα από πολλή δουλειά και εξαιρετικές συνεργασίες με επαγγελματίες. Εκεί εμπέδωσα τη σημασία της διαίσθησης και της έμπνευσης, πέρα από τη λογική των αριθμών, στην καθημερινότητα του management και τη διαχείριση μεγάλων προκλήσεων.

Επόμενος σταθμός; Η Ελλάδα φαντάζομαι…
Επέστρεψα το 2004 ως γενικός διευθυντής εμπορίας και ανάπτυξης και μετά από λίγους μήνες ανέλαβα τη θέση γενικού διευθυντή. Όμως, ο «σταθμός» που με σημάδεψε είναι η διαχείριση των προκλήσεων στην Ελλάδα και την Ιταλία της κρίσης, μία διαδικασία η οποία διεύρυνε τις ικανότητές μου ως μάνατζερ. Η διαχείριση μίας επιχείρησης εν μέσω οικονομικής κρίσης, είναι μία εξαιρετικά περίπλοκη αλλά και εποικοδομητική διαδικασία. Οι τρόποι δουλειάς, οι στόχοι, το επιχειρησιακό πλαίσιο, τα πάντα προσλαμβάνουν άλλη σημασία. Διαβάζουμε τα δεδομένα μέσα από διαφορετικό πρίσμα, αναλύουμε πολλαπλάσια σενάρια, συνυπολογίζουμε νέους παράγοντες, συνειδητοποιούμε το βάρος της ευθύνης μας απέναντι σε όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη, ενισχύουμε τα αντισώματά μας και θωρακίζουμε τη στρατηγική μας ώστε να διαχειριστούμε την επόμενη μέρα με ανακτημένη ισχύ.

Τελικά τι είναι αυτό που χαρακτηρίζει τις αποφάσεις σε περίοδο κρίσης;
Μέσα στην κρίση υπάρχουν πράγματα που πρέπει κάποιος να έχει σαν πυξίδα στην καθημερινότητά του. Για εμάς πολύ σημαντικό είναι να προσφέρουμε σστους ανθρώπους μας την προοπτική της επόμενης μέρας και να τους βοηθούμε να πιστέψουν ότι μπορούν ακόμη και μέσα σε αυτό το περιβάλλον αβεβαιότητας να σημειώσουν επιτυχίες, ακόμη κι αν είναι μικρότερες σε σχέση με το παρελθόν. Σε αυτό τον τομέα έχω σταθεί πολύ τυχερός γιατί την εταιρεία, πολλά χρόνια τώρα, στελεχώνουν οι καλύτεροι άνθρωποι όχι μόνο στον κλάδο, αλλά στην ελληνική αγορά γενικότερα. Και αυτό δεν είναι τυχαίο. Επενδύουμε στους ανθρώπους μας, πράττοντας το καθημερινά μέσω της εκπαίδευσής τους, όχι μόνο γύρω από τις δεξιότητες που απαιτούνται για να κάνουν την δουλειά τους σωστά και δημιουργικά σήμερα, αλλά κυρίως όσον αφορά την εξέλιξή τους ως managers αύριο. Εκεί βρίσκεται η διαφορά μιας πολύ σοβαρής και πρωτοπόρου εταιρείας, όπως είναι η Diageo. Ενδεικτικό της αποδοχής που συναντάει η Diageo στην ελληνική αγορά είναι το γεγονός ότι παρόλο που είμαστε νέα εταιρεία (σαν Diageo ιδρυθήκαμε το 1998) αυτή την στιγμή υπάρχουν στην Ελλάδα και το εξωτερικό 12 εν ενεργεία γενικοί διευθυντές που έχουν περάσει από εδώ!

Αν άλλαζες κάτι στην Ελλάδα τι θα ήταν;
Τομές απαιτούνται σε πολλούς τομείς – από την παιδεία μέχρι το ρυθμιστικό πλαίσιο που διέπει τη λειτουργία των επιχειρήσεων. Ωστόσο, στη βάση μίας ριζικής και βιώσιμης αλλαγής με προοπτική την έξοδο από την κρίση και τη δημιουργία μίας σύγχρονης κοινωνίας και ανταγωνιστικής οικονομίας βρίσκεται η ανάκτηση της πίστης στη συλλογικότητα, κάτι που σε μεγάλο βαθμό εξέλειψε από την Ελλάδα τα προηγούμενα χρόνια. Η δύναμη της συλλογικότητας είναι μία αξία στην οποία δεν πιστεύω μόνο εγώ προσωπικά. Είναι μία αξία που στη Diageo πιστεύουμε ότι μπορεί να οδηγήσει την Ελλάδα με βεβαιότητα στην έξοδο από την κρίση. Μέσα από τη γνωστή καμπάνια του Johnnie Walker “Keep Walking Greece” θελήσαμε άλλωστε μαζί με το μήνυμα της αντοχής στις αντιξοότητες να μεταφέρουμε επίσης αυτό της συλλογικότητας και της συντροφικότητας. «Εμπνέουμε ο ένας τον άλλον» ήταν η επιγραφή στο τέλος της καμπάνιας. Η κρίση μπορεί να μας ενώσει επιτρέποντάς μας να αντιμετωπίσουμε τα προβλήματά μας μέσα από την κοινή προσπάθεια. Απαραίτητη προϋπόθεση για την ανάδυση μίας νέας συλλογικότητας είναι η αναγνώριση της ατομικής ευθύνης. Δεν έχουμε πλέον το περιθώριο να μεταθέτουμε την ευθύνη της αλλαγής σε τρίτους. Η αλλαγή πρέπει να ξεκινήσει από τον κάθε έναν μας ξεχωριστά.

Η κρίση είναι και ευκαιρία; Τι καλό πιστεύεις ότι μπορεί να προκύψει από αυτή;
Είναι κάτι που το πιστεύω ακράδαντα και δεν θα κουραστώ ποτέ να το υποστηρίζω. Ναι, η κρίση είναι αναμφίβολα μία μοναδική ευκαιρία για αλλαγή. Μπορούμε τώρα με κριτικό βλέμμα να εντοπίσουμε τις στρεβλώσεις που την προκάλεσαν και να θέσουμε τις βάσεις πάνω στις οποίες θα πορευτούμε από εδώ και πέρα. Αφενός, στην κατεύθυνση μιας πιο ανταγωνιστικής και παραγωγικής οικονομίας, με λιγότερη γραφειοκρατία, καλύτερη διαχείριση πόρων, και μεγαλύτερο πεδίο δράσης για την ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας. Αφετέρου, στην ενδυνάμωση μιας κοινωνίας με ισονομία, αλληλεγγύη, και αξιοκρατία.

Ο κλάδος των αλκοολούχων έχει πληγεί ιδιαίτερα από την κρίση; Πώς βλέπεις το μέλλον αυτής της αγοράς; Τι θα πρέπει να αλλάξει και τι είναι στο χέρι σας να αλλάξετε εσείς;
Κανένας κλάδος δεν έμεινε αλώβητος από την κρίση. Επομένως, όπως ήταν αναμενόμενο, η κρίση έγινε αισθητή και στα αλκοολούχα ποτά. Όμως, την ανταγωνιστικότητα των αλκοολούχων ποτών έχει επιβαρύνει εκτός από την κρίση και η ανισοβαρής και ακραία φορολογική πολιτική που τα διέπει τα τελευταία έτη. Βασικό χαρακτηριστικό της οι διαδοχικές φορολογικές αυξήσεις (ΕΦΚΟΠ: +124,5%, ΦΠΑ: +21%) που έχουν φτάσει να αντιπροσωπεύουν το 50% έως και 75% της λιανικής τιμής ενός τυπικού αλκοολούχου ποτού. Ο κλάδος βιώνει μία οξύμωρη κατάσταση, αφού η επιθυμία όσο και το χρέος του να συμβάλει στην ανόρθωση της οικονομίας ακυρώνονται στην πράξη από το ασφυκτικό πλαίσιο εντός του οποίου καλείται να λειτουργήσει.

Στην πράξη, ο απολύτως θεμιτός στόχος αύξησης των κρατικών εσόδων επιδιώχθηκε μέσα από έναν μη βιώσιμο και ξεκάθαρα ανορθολογικό τρόπο που έχει επιφέρει τα αντίθετα από τα επιθυμητά αποτελέσματα, προκαλώντας αλυσιδωτές αντιδράσεις σε βάρος της οικονομίας. H υπερφορολόγηση προκάλεσε πτώση του τζίρου του κλάδου, απώλεια θέσεων εργασίας σε όλο το φάσμα της αλυσίδας αξίας του, έξαρση της παράνομης διακίνησης, και αναπόφευκτα σταθερή πτώση των κρατικών εσόδων τα οποία, το πρώτο εξάμηνο του 2012, κατέρρευσαν σε επίπεδα κάτω αυτών του έτους 2008.

Όσο διατηρείται το συγκεκριμένο καθεστώς, το κλίμα είναι δύσκολο να αναστραφεί. Ωστόσο, η αποκλιμάκωση της φορολογίας και η άρση των στρεβλώσεων θα φέρουν καίριο πλήγμα στην ανάπτυξη του λαθρεμπορίου και θα τονώσουν την επίσημη κατανάλωση, επιτρέποντας στο κράτος να ανακτήσει τα χαμένα έσοδα. Πρόκειται για μία γενναία απόφαση καθοριστικής όμως σημασίας που θα ωφελήσει όλους τους εμπλεκομένους. Η πολιτεία δεν πρέπει να αφήσει αυτή την ευκαιρία να χαθεί. Από την πλευρά της απαιτείται πλέον μακροπρόθεσμος σχεδιασμός και έξοδος από τη στενή λογική των πολιτικών πυρόσβεσης που στερούνται οράματος και αναπτυξιακού σχεδιασμού.

Ποιο είναι το όραμα αυτή την στιγμή για την Diageo;
Το όραμα είναι η κινητήριος δύναμη κάθε οργάνωσης, ιδιαίτερα σε περιόδους κρίσης. Επιτρέπει στους ανθρώπους της να αισθάνονται ότι μετέχουν ενός ευρύτερου, κοινού και ουσιαστικού σκοπού, που συνεχώς εξελίσσεται και περιγράφει το μέλλον και τις μακροπρόθεσμες δυνατότητες της οργάνωσης. Σε αυτό το πνεύμα και σε ένα δύσκολο εξωτερικό περιβάλλον, οι managers επωμίζονται την ευθύνη να συνεχίσουν να καθοδηγούν τους εργαζόμενους μέσα από ξεκάθαρες στρατηγικές προτεραιότητες, και παράλληλα να τους δεσμεύουν και να τους κινητοποιούν γύρω από το εταιρικό όραμα που συνεισφέρει άμεσα στην υλοποίηση της στρατηγικής. Το όραμα, όταν μπορεί να εμπνεύσει και να ενισχύσει την πίστη των ανθρώπων στην εταιρεία, λειτουργεί ως πυξίδα

Στην Diageo Hellas, φιλοδοξούμε να αποτελούμε πρότυπο εταιρείας. Θέλουμε να απολαμβάνουμε την εμπιστοσύνη και τον σεβασμό για τη σπουδαία εταιρική μας φήμη από όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη και την κοινωνία, στο σύνολό της. Θέλουμε να αξιολογούμαστε από τους πελάτες μας ως μια από τις κορυφαίες εταιρείες και να αναγνωριζόμαστε ως οι καλύτεροι για την αξία που προσθέτουμε μέσα από την καινοτομία και την αμοιβαία επωφελή συνεργασία. Θέλουμε να αποτελούμε ένα πρότυπο εργασιακό περιβάλλον το οποίο μας επιτρέπει να δίνουμε τον καλύτερο εαυτό μας. Θέλουμε να είμαστε συνεργάτης από επιλογή για τους πελάτες μας και να ξεχωρίζουμε για το εμπορικό και καινοτομικό μας πνεύμα. Θέλουμε οι καταναλωτές να συνεχίσουν να λατρεύουν τις μάρκες μας και να είναι περήφανοι που συνδέονται μαζί τους.

Πες μου ένα-δυο πράγματα για τα οποία είσαι περήφανος που έχεις πετύχει στην Diageo. Είχα διαβάσει, για παράδειγμα, μια συνέντευξή σου παλαιότερα με τίτλο, ο Mr. Whisky στην Ελλάδα…
Η επιτυχία έχει συνήθως πολλούς πατεράδες και πολλοί την διεκδικούν. Στη Diageo όμως δεν συμμεριζόμαστε αυτή την αντίληψη. Η επιτυχία της Diageo Ελλάδας είναι αποτέλεσμα σκληρής δουλειάς και ομαδικής εργασίας. Όλοι, εργαζόμενοι και συνεργάτες, θα πρέπει να αισθάνονται περήφανοι για αυτήν. Θα ήταν άδικο οποιοσδήποτε να διεκδικήσει την αποκλειστική πατρότητα.

Διεκδικείς μήπως την πατρότητα μιας αποτυχίας;
Έχω μάθει να μην αποκηρύττω τις αποτυχίες. Αυτό που έχει σημασία για μένα, σε μια ενδεχόμενη αποτυχία, είναι να είμαι σε θέση να εξηγήσω γιατί συνέβη και να αισθάνομαι ότι έκανα το κατά δύναμιν για να τη διαχειριστώ. Μια αποτυχία έχει πολλά να σε διδάξει, για αυτό είναι σημαντικό να εστιάζει κανείς κυρίως στο τι έμαθε και τι θα κάνει από εδώ και πέρα. Πρέπει να σου πω ότι σήμερα, μετά από 22 χρόνια εδώ, με κινητοποιεί απίστευτα η επιτυχία αλλά την αποτυχία την αντιμετωπίζω μόνο ως μάθημα και εμπειρία για το μέλλον. Ειδικά, μέσα στην κρίση, θα υπάρξουν προφανώς και αποτυχίες. Δεν μένουμε όμως σε αυτές. Καταβάλλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια για να τις αποφύγουμε, αλλά όταν συμβούν, αντλούμε ό,τι μπορούμε να διδαχτούμε και κοιτάζουμε μπροστά.

Στον αντίποδα, υπήρξαν και αποτυχίες που τις αντιστρέψαμε σε μεγάλο βαθμό και γιορτάσαμε διπλά για αυτό, όπως δηλώνει και ο ίδιος ο σκοπός της εταιρείας να γιορτάζουμε τη ζωή. Σε αυτό το πνεύμα, στην Diageo γιορτάζουμε την επιτυχία, ως κομμάτι της καθημερινότητάς μας. Ο κάθε ένας από εμάς, μέσα από τα αποτελέσματα της δουλειάς του, φέρνει μικρές ή μεγάλες επιτυχίες, και το γεγονός αυτό αξίζει αναγνώρισης και γιορτής. Δίνει απίστευτη ώθηση σε έναν οργανισμό μια τέτοια προσέγγιση και αναζωογονεί και τον ίδιο τον manager.

Είστε πρωτοπόροι στην καμπάνια κατά της αλόγιστης και υπέρ της υπεύθυνης κατανάλωσης αλκοόλ. Δεν είναι λίγο υποκριτικό αυτό;
Η βιώσιμη ανάπτυξη της Diageo μπορεί να πραγματοποιηθεί μόνο στη βάση μιας ισορροπημένης σχέσης των καταναλωτών με τα αλκοολούχα ποτά. Ως ηγετική εταιρεία στον κόσμο και τη χώρα μας, αναγνωρίζουμε το ρόλο που μπορούμε να έχουμε ώστε τα ποτά να καταναλώνονται υπεύθυνα, εμπλουτίζοντας έτσι την κοινωνική ζωή και την οικονομία της χώρας.

Για τον λόγο αυτό έχουμε θέσει την προώθηση της υπεύθυνης κατανάλωσης αλκοόλ ως βασικό συστατικό της στρατηγικής μας για την εταιρική υπευθυνότητα καθώς επίσης και στο επίκεντρο του εταιρικού μας οράματος, ορίζοντας την επιτυχία πέρα και πάνω από τα οικονομικά αποτελέσματα, και ως προς τον τρόπο που οι μάρκες μας επιδρούν στους καταναλωτές και την κοινωνία. Για εμάς το αλκοόλ αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της ζωής των ανθρώπων γιατί συντροφεύει τις καθημερινές αλλά και τις ξεχωριστές στιγμές τους. Αυτό, όμως, μπορεί να συμβεί μόνο όταν απολαμβάνεται υπεύθυνα. Αναγνωρίζουμε τις βλαπτικές επιπτώσεις της αλόγιστης κατανάλωσης και υποστηρίζουμε την πρόληψή τους προωθώντας πρότυπα μετρημένης κατανάλωσης μέσα από υπεύθυνες πρακτικές επικοινωνίας και προώθησης των μαρκών μας. Την ίδια στιγμή συνεργαζόμαστε με τρίτους εξειδικευμένους φορείς για να αντιμετωπίσουμε τις βλαπτικές συμπεριφορές μέσα από σειρά προγραμμάτων ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης του κοινού.

Θεωρείς ότι παρά την κρίση οι ενημερωμένοι και πιο απαιτητικοί καταναλωτές αυξάνονται;
Ναι, οπωσδήποτε. Ο κλάδος μας, μάλιστα, μέσω της Ένωσης Εταιρειών Αλκοολούχων Ποτών (ΕΝ.Ε.Α.Π.), αλλά και εμείς ως Diageo Hellas έχουμε αναλάβει πλήθος πρωτοβουλιών με στόχο την ενημέρωση των καταναλωτών. Συγκεκριμένα η ΕΝ.Ε.Α.Π. έχει δημιουργήσει ιστότοπο όπου κάθε πολίτης μπορεί να βρει κάθε είδους πληροφορία σχετικά με τα αλκοολούχα ποτά. Ο ιστότοπος www.apolafste.ypefthina.eneap.gr προβάλλεται σε κάθε διαφήμιση αλκοολούχου ποτού. Ανάλογο ιστότοπο έχει δημιουργήσει και η Diageo Hellas , το www.DRINKiQ.com, ενώ μπορώ να σας πω ως είδηση ότι σύντομα θα ενεργοποιήσουμε στον ιστότοπο αυτό έναν alcohol calculator για να βοηθήσουμε τους καταναλωτές να κατανοούν πόσο αλκοόλ καταναλώνουν ανά ποτό.

Ωστόσο, δεν αρκεί το να είναι απλώς οι καταναλωτές πιο ενήμεροι σχετικά με τον υπεύθυνο τρόπο κατανάλωσης. Απαιτείται παρέμβαση σε κεντρικό επίπεδο από την πολιτεία με σκοπό την πάταξη της μη καταγεγραμμένης κατανάλωσης, τον έλεγχο της αγοράς, καθώς και τον έλεγχο των χύμα προϊόντων που δεν υπόκεινται σε αγορανομικούς κανονισμούς ή ελέγχους και κατά συνέπεια ενέχουν πιθανούς κινδύνους για την υγεία του καταναλωτή.

Ποια πιστεύεις ότι είναι η κυρίαρχη τάση στα αλκοολούχα ποτά σήμερα, στην Ελλάδα και το εξωτερικό;
Η τάση που παρατηρείται στο εξωτερικό όσον αφορά τα αλκοολούχα ποτά είναι η ανάπτυξη της κατηγορίας premium, όπως επίσης και των cocktails, με τη μετακίνηση των καταναλωτών προς τα brands κύρους που ενσαρκώνουν μία ολόκληρη φιλοσοφία lifestyle, ανταποκρινόμενα σε υψηλότερα στάνταρ ποιότητας. Στην Ελλάδα, λόγω των επιπτώσεων της κρίσης η οποία έχει περιορίσει την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών υπάρχει πτωτική τάση σε όλες τις κατηγορίες και στροφή σε επιλογές χαμηλότερης αγοραστικής αξίας (value for money). Ωστόσο πρέπει να πούμε ότι και η μοναδική συλλογή Reserve premium προϊόντων της Diageo  επιδεικνύει ανθεκτικότητα.

Πώς βλέπεις την πορεία της αγοράς του ουίσκι στην Ελλάδα; Πιστεύεις ότι θα παραμείνει το δημοφιλέστερο ποτό του Έλληνα;
Αναμφίβολα. Το ουίσκι, παρά την υποχώρηση της κατανάλωσης που έχει επέλθει λόγω της κρίσης σε συνδυασμό με τις υπέρμετρες φορολογικές επιβαρύνσεις, παραμένει μια ιδιαίτερα προσφιλή επιλογή για τους Έλληνες, καθώς έχει συνδεθεί άρρηκτα με τις πιο ευχάριστες στιγμές τους. Ωστόσο, στη Diageo δεν επαναπαυόμαστε σε αυτή τη βεβαιότητα. Αναγνωρίζουμε τις συνέπειες της ύφεσης στην αγοραστική δύναμη των καταναλωτών και επιδιώκουμε να υποστηρίζουμε τους καταναλωτές σε αυτή τη δύσκολη συγκυρία. Συγκεκριμένα, έχουμε κρατήσει σταθερές τις τιμές προ φόρων των προϊόντων μας για περισσότερα από τρία χρόνια, προχωράμε σε πιο προσιτές εποχιακές προτάσεις, ενώ έχουμε εισαγάγει στην αγορά μικρότερες συσκευασίες με πιο προσιτή τιμή.

Τα κοκτέιλ κατακτούν και την Ελλάδα και η Diageo, μέσω του World Class, έχει παίξει ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο σε αυτό. Πώς βλέπεις αυτή την νέα κατηγορία παθιασμένων bartenders που έχει δημιουργηθεί τελευταία και στην Ελλάδα;
Το World Classs είναι ένας από τους θεσμούς που μας κάνουν περισσότερο περήφανους στη Diageo. Κι αυτό όχι μόνο γιατί γιορτάζει την κουλτούρα των κοκτέιλ, διευρύνοντας τις πολιτισμικές μας αναφορές, αλλά κυρίως γιατί ενσαρκώνει με τον καλύτερο τρόπο τις αξίες που πρεσβεύουμε στην Diageo, αυτές της αριστείας, της υπεύθυνης απόλαυσης του αλκοόλ, της καινοτομίας και της δημιουργικότητας. Βραβεύοντας τους καλύτερους bartenders, προάγουμε την κουλτούρα του υπεύθυνου serving που είναι συνυφασμένο με την υπεύθυνη κατανάλωση και υπηρετούμε την ποιότητα ως βασικό συστατικό στοιχείο της επιτυχίας. Όσο οι bartenders ασπάζονται αυτές τις αξίες, ξέρουμε ότι η κατανάλωση αλκοόλ στην on-premise αγορά θα παραμείνει μια απολαυστική και ξεχωριστή εμπειρία.

Αλήθεια, εσύ πίνεις cocktail;
Βεβαίως! Μάλιστα, ανακάλυψα πρόσφατα στην Ιταλία –και απολαμβάνω ιδιαίτερα– το Mojito Scouro, κατά βάση Mojito αλλά με παλαιωμένο ρούμι Pampero. Μου αρέσει που το μαύρο ρούμι, του δίνει μια πιο πλούσια γεύση.

Ποιο είναι όμως το αγαπημένο σου ποτό;
[Χαμογελάει] Δεν διαφοροποιούμαι από μια μεγάλη μερίδα των ανθρώπων της Diageo των οποίων το αγαπημένο ποτό είναι το Johnnie Walker Black Label με 1-2 παγάκια. Κάποτε, 15-17 χρόνια πριν, είχα παρευρεθεί σε ένα μεγάλο meeting της εταιρείας όπου παρίσταντο όλα τα senior στελέχη της. Εκείνο το βράδυ, μετά το φαγητό, παρατήρησα ότι δεν ήμουν ο μόνος που έπινε Johnnie Walker Black Label μέσα από μια πληθώρα επιλογών που υπήρχαν. Οι περισσότεροι το προτιμούσαν! Θυμάμαι μάλιστα έναν πολύ γνωστό δημοσιογράφο-κριτικό ουίσκι που όταν αποσύρθηκε, δήλωσε «τώρα πια μπορώ να σας πω ότι το Johnnie Walker Black Label είναι το Έβερεστ των ουίσκι!»

Συνεπώς και μεταξύ malt και blended ουίσκι, επιλέγεις blended
Ακριβώς, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν υπάρχουν στιγμές που μπορεί να θελήσω κάτι πιο πλούσιο, πιο καπνιστό.

Ένα Johnnie Double Black ας πούμε…
[γέλια] Το Double Black είναι ένα εξαιρετικό ουίσκι, αλλά εγώ εννοούσα περισσότερο ένα ιδιαίτερο malt, ένα Lagavulin ας πούμε. Είναι σαν να με ρωτάς ποιο είναι το αγαπημένο μου φαγητό. Μπορεί το αγαπημένο μου φαγητό να είναι τα ζυμαρικά, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι τρώω κάθε μέρα... βέβαια μπορώ να φάω άνετα 3-4 φορές την εβδομάδα [γέλια].

Αν αποφάσιζες εσύ, υπάρχει κάποια μάρκα που θα ήθελες να εντάξεις στο portfolio της Diageo;
Υπάρχουν πολλά πολύ καλά ποτά εκεί έξω, όταν όμως έχεις μια τόσο πλούσια συλλογή από κορυφαίες μάρκες στην εταιρεία, τι άλλο να επιθυμήσεις; Κοίταξε, εμείς δεν έχουμε στην γκάμα μας παρά ελάχιστα τοπικά προϊόντα, και αυτά έχουν προέλθει από κάποιες ειδικές περιπτώσεις εξαγορών που μας βοηθούν –και λόγω του δικτύου τους– να εδραιωθούμε σε μια τοπική αγορά.

Και μια τελευταία ερώτηση πιο... «εξωσχολική». Τι κάνεις στον ελεύθερο χρόνο σου για να χαλαρώσεις;
Μου αρέσει πάρα πολύ η ενασχόληση με τη γη, με τη φύση. Κάνω μια μεγάλη προσωπική προσπάθεια –όχι ότι το καταφέρνω και πολύ καλά– να μεγαλώσω πενήντα ελιές που έχω στην Πάρο και ένα αμπέλι με Ασύρτικο, Cabernet και φαγώσιμα σταφύλια. H ενασχόληση με αυτά μου δίνει πολύ μεγάλη ευχαρίστηση. Επίσης μου αρέσει πάρα πολύ το ψάρεμα που δυστυχώς το έχω περιορίσει και μου αρέσει ιδιαίτερα να περνάω χρόνο με την οικογένειά μου και με φίλους. Ο Ολυμπιακός μου δίνει επίσης μια μεγάλη διέξοδο εκτόνωσης...

Για τον Ολυμπιακό δεν γράφω, οπότε μην κουράζεσαι… (γέλια)

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ