TO TEΛEYTAIO ANΔPIKO OXYPO

Αρθρογράφος: Liza Weisstuch

Tο τελευταίο ανδρικό οχυρό

H Liza Weisstuch είναι δημοσιογράφος που ειδικεύεται στα οινοπνευματώδη, το lifestyle και τα οικονομικά. Άρθρα της έχουν δημοσιευτεί στις εφημερίδες Boston Globe και New York Times.

Καθώς είμαι μία από τις λίγες γυναίκες συγγραφείς που ειδικεύεται στο ουίσκι, περνάω αρκετό χρόνο σκεπτόμενη ότι είναι πολύ παράξενο να κυριαρχεί η φήμη πως το ουίσκι είναι ανδρικό ποτό. Αναφέρομαι γενικά στο ουίσκι· αμερικανικό, ιρλανδικό, single malt, blend, δηλαδή στα πάντα. Και όσο περισσότερο χρόνο μελετώ τη βιομηχανία αυτή και τα προϊόντα της, τόσο πιο παράλογο μου φαίνεται.

Σας διαβεβαιώνω: δεν ακολουθεί ένα εριστικό φεμινιστικό κατεβατό. Μάλλον  πρόκειται για έναν βαθύ στοχασμό σχετικά με τη διαφήμισή του και την προώθησή του στην αγορά, και κατά πόσο τα μεγάλα μυαλά χάνουν το παιχνίδι, καθώς παραβλέπουν μια μεγάλη δημογραφική μερίδα με διαθέσιμο εισόδημα και μακρά ιστορία δημιουργίας μόδας, για να μην αναφέρουμε την τάση που έχουν να συζητάνε συνεχώς μεταξύ τους.

Οι παραδοσιακές διαφημίσεις για πολλές μάρκες ουίσκι –τουλάχιστον στις ΗΠΑ– όχι μόνο αγνοούν τις γυναίκες, αλλά μάλλον τις κρατάνε σε απόσταση.

Πάρτε για παράδειγμα τα τηλεοπτικά σποτ του Jim Beam, που παρουσιάζουν άντρες να επιδίδονται σε ύπουλα κόλπα (συνήθως για να κερδίσουν την προσοχή μιας γυναίκας) και κλείνουν με το σλόγκαν «Οι άντρες δεν αλλάζουν ποτέ. Ούτε κι εμείς». Μετά έχουμε το σλόγκαν του Crown Royal: «Μια κορώνα για κάθε βασιλιά». Σε αυτή τη διαφήμιση βλέπουμε έναν πατέρα να διδάσκει με προσήλωση στο γιο του την τέχνη και τα κόλπα του μπιλιάρδου, μέσα σε ένα σκοτεινό playroom. Η ατμόσφαιρα είναι τόσο ζοφερή που νομίζει κανείς πως μιλάνε για το οικογενειακό ιστορικό του καρκίνου του προστάτη.

Για να είμαστε δίκαιοι, υπάρχουν εταιρείες οι οποίες έχουν λανσάρει καμπάνιες που δεν θυμίζουν διαφημίσεις για aftershave ή αθλητικές κάλτσες.

Συνήθως πρόκειται για single malt, που εστιάζουν στην παράδοση, και επικεντρώνονται στην αίσθηση που δημιουργεί ο τόπος και η ιστορία ενός  αποστακτηρίου, και όχι σε κάποια επιβαλλόμενη, επιτηδευμένη, αρρενωπή δύναμη. Δεν προτείνω, βέβαια, να στολίσουμε τις υπάρχουσες διαφημίσεις με κόκκινο κραγιόν, μαύρα φορέματα και τακούνια. Κάτι τέτοιο θα ήταν ακόμη πιο φριχτό και εξίσου αφελές.

Η εταιρεία William Grant εδώ και καιρό βάζει έξυπνες διαφημίσεις για το Balvenie σε στυλ γελοιογραφιών στο πολιτιστικό και πολιτικό περιοδικό The New Yorker, αλλά δεν έχω δει σχεδόν ποτέ διαφήμιση για κάποιο άλλο single malt, στα οκτώ χρόνια που το διαβάζω φανατικά. Όσοι διαβάζουν τα εκτενή, αφηγηματικά άρθρα τού αναγνωρισμένου αυτού περιοδικού και προσέχουν τις διαφημίσεις, ίσως νιώσουν την περιέργεια να κάνουν μια μικρή έρευνα.

Το άλμα προς τη διαφήμιση σε γυναικεία περιοδικά είναι μάλλον μεγάλο και όποια εταιρεία τελικά το τολμήσει θα μοιάζει με ψάρι που πάει κόντρα στο ρεύμα.

Από μια άποψη, χρειάζεται μεγαλύτερη έρευνα αγοράς πριν γίνει κάτι τέτοιο. Προσπαθώ μάταια εδώ και χρόνια να ξεθάψω αδιάσειστα στοιχεία σχετικά με το ποσοστό αγοράς και κατανάλωσης ουίσκι ανά φύλο. Αλλά και οι εταιρείες από τη μεριά τους, θα χρειαστεί να εκπαιδεύσουν το κοινό, αλλιώς δεν θα υπάρχει νόημα.

Ωστόσο, αν γίνουν όλα αυτά, θα υπάρξει αποτέλεσμα.

Σε τελική ανάλυση, σκεφτείτε ποιο προϊόν κυριαρχεί στις σελίδες των γυναικείων περιοδικών: το άρωμα. Ποιο είναι το πρώτο πράγμα που σας λένε σε ένα tasting; Σωστά· μυρίστε, μυρίστε βαθειά, με την άνεσή σας, η μύτη σας είναι σημαντικό όργανο.

Ποιος, όμως, θα είναι αρκετά τολμηρός για να παίξει τον μαγεμένο αυλό, να εκμεταλλευτεί το ενδιαφέρον των γυναικών για τα αρώματα και να τις παρασύρει στον κόσμο του ουίσκι;

Το τελευταίο σημείο που θέλω να αναφέρω είναι το πρώτο που λέω σε οποιονδήποτε με κοιτάζει παράξενα –κυρίως οι περίεργες ματιές από ξένους– όταν παραγγέλνω σε μπαρ cask strength single malt ή overproof μπέρμπον με ένα παγάκι. Αν διαβάζετε αυτό το άρθρο, θα έχετε πάει σε κάποιο φεστιβάλ ουίσκι ή tasting ή ίσως θα κρατάτε και οι ίδιοι σημειώσεις γευσιγνωσίας. Γνωρίζετε πολύ καλά ότι μερικά είδη ουίσκι αφήνουν στη μύτη και τον ουρανίσκο νότες από σοκολάτα, ή ρείκι, ή μέλι, ή βανίλια, ή αμύγδαλο, ή φρούτο, ή μπαχαρικά, ή σταφίδα.

Πάντως απ’ όσο ξέρω, πρόκειται για αρώματα που μάλλον δεν είναι δυσάρεστα στις γυναίκες.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ